«បន្ទោស» និង«បន្តុះ» គឺមានថ្នាក់ពាក្យជាកិរិយាសព្ទដូចគ្នា ហើយសុទ្ធតែជាពាក្យដែលសំដៅលើការស្តីឲ្យនរណាម្នាក់។«បន្ទោស» មានន័យថា ស្ដីឲ្យដោយគ្...
អ្នកខ្លះសរសេរ«នាំអាត»ហើយខ្លះទៀតសរសេរ«នាំអាទិ៍»។ វចនានុក្រមខ្មែរសម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត បានបញ្ជាក់ថា ការសរសេរពាក្យ «នាំអាទិ៍» ទើបត្រឹ...
បើផ្អែកតាមការត្រួតពិនិត្យមើល និងផ្ទៀងផ្ទាត់ជាមួយវចនានុក្រមខ្មែររបស់សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត ពាក្យទាំងបីនេះ មិនមានន័យដូចគ្នាឡើយ។...
«បន្តឹង» និង «បណ្ដឹង» មិនមានអ្វីដែលត្រូវច្រឡំគ្នានោះឡើយ ដោយគ្រាន់តែមនុស្សមួយចំនួនសរសេរដោយមិនបានប្រុងប្រយ័ត្ន ឬមិនយកចិត្តទុកដាក់ប៉ុណ្ណោ...
ជាធម្មតា នៅក្នុងសង្គម ជោគជ័យ បរាជ័យ ឬវាសនារបស់មនុស្ស តែងតែឡើងចុះ ឬប្រែប្រួលទៅតាមកាលៈទេសៈ ស្ថានភាព និងលក្ខខណ្ឌចាំបាច់មួយចំនួន។ ម្ដងអ្នកនេះជោគជ័យ ម្ដង...
ដោយសាស្ត្រាចារ្យ ឈត ប៊ុនថង
ភ្នំពេញ៖ នៅក្នុងសង្គមតែងតែមានមនុស្សល្អនិងមនុស្សអាក្រក់ និង មានមនុស្សស្មោះត្រង់និងមនុស្សមិនស្មោះត្រង់ដែលព្យាយាមប្រើល្...
មានពលរដ្ឋខ្លះសរសេរខុសគ្នា ខ្លះ«អុច»ទៅ ហើយខ្លះទៀតសរសេរ«អុជ»ទៅ តែមិនច្បាស់ថាមួយណាត្រូវ។ តាមការពិតពាក្យ ទាំងពីរនេះ អាចសរសេរ...
រវាងពាក្យទាំងនេះ មិនមានន័យដូចគ្នាឡើយ។ «បាយបិណ្ឌ» មានន័យថា បាយដែលពូតឲ្យជាដុំ ឬមូល សម្រាប់ឧទ្ទិសកុសលឲ្យមនុស្សចែកឋានទៅដែលក្លាយជាប្រេត។&...
វចនានុក្រមខ្មែររបស់សម្តេច ជួន ណាត បានពន្យល់ពាក្យ «យាន» ថាជាគ្រឿងដឹកនាំ,គ្រឿងនាំបន្ទុកទៅមក,គ្រឿងសម្រាប់ជិះ ដូចរទះ,រថ,ទូក ជាដើម។ វចនាន...
វចនានុក្រមខ្មែរសម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត បានបញ្ជាក់ថាពាក្យ«រំសាយ,រំអិល,រំហួត,រំហ,រំដោះ, រំលើង,រំលឹក,រំលស់ ជាដើម អាចសរសេរជាព្យាង្គរាយដូច្នេះក៏បាន ឬសរសេរជាព្យាង្គតម្រ...
«មុំ»ឬ«មុម»មានន័យថា ជ្រុង, ជ្រុងជាយ។ «មុំ»សំដៅលើរូបធរណីមាត្របង្កើតដោយបន្ទាត់ពីរ អង្គត់ពីរ ឬកន្លះបន្ទាត់ពីរ ដែលគ...
កាឡកិណី ឬ កាឡកណ្ណី ជាភាសាបាលី ដែលមានន័យថា មនុស្សឥតបុណ្យ, មនុស្សចង្រៃ, មនុស្សចិត្តខ្មៅ។ នេះបើតាមការពន្យល់ក្នុងវចនានុក្រមខ្មែរសម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត។...
រវាងពាក្យ«ចរិត,ចារឹក និងចារិក»ទាំងបីនេះ អាចនឹងធ្វើឲ្យពលរដ្ឋងាយនឹងប្រើច្រឡំគ្នា។ ដើម្បីជៀសវាងបង្កើតកំហុស ពលរដ្ឋគួរគប្បីត្រួតពិនិត្យក្នុងវចនានុក្រមខ្មែរជាមុនសិន...
ពលរដ្ឋខ្មែរខ្លះប្រាកដជាធ្លាប់បានស្គាល់ពាក្យ«វាសនដ្ឋាន ឬវសនដ្ឋាន»នេះហើយ។ ប៉ុន្តែពលរដ្ឋខ្លះទៀតមិនស្គាល់ និងមិនធ្លាប់បានឮឡើយ។ ទោះបីពាក្យទាំងនេះមានអ្នកធ្លាប់ដឹង ន...
«ទាយជ្ជទាន» គឺពាក្យដែលប្រើទាំងនៅក្នុងន័យសេដ្ឋកិច្ចផង និងក្នុងន័យហិរញ្ញវត្ថុផង។ នេះបើតាមសទ្ទានុក្រមវិទ្យាសាស្ត្រសេដ្ឋកិច្ច របស់ក្រុមប្រឹក្សាជាតិភាសាខ្មែរ។...
រវាងវណ្ណយុត្តិទាំងពីរនេះ បើមហាជនមិនបានត្រួតពិនិត្យឲ្យច្បាស់លាស់នោះទេ ប្រាកដជាប្រើច្រឡំគ្នាជាមិនខាន។ បច្ចុប្បន្នមហាជនទូទៅក៏នៅតែប្រើប្រាស់ វណ្ណយុត្...
ថ្ងៃនេះ សុធីរ និង សំណាង បានឆ្លៀតពេលពីការងារ មកណាត់ជួបគ្នាផឹកកាហ្វេនៅហាងមួយកន្លែង ក្រោយសម្លាញ់ទាំងពីរ ខានជួបគ្នាជាច្រើនខែ ដោយសាររវល់ការងារ និងការរកស៊ីរៀងៗខ្លួន។ ក្នុងជំនួប...
«បច្ចាមិត្ត» ជាភាសាបាលី រីឯ ប្រត្យមិត្រ ឬ ប្រត្យាមិត្រ ជាភាសាសំសង្ក្រឹត។ បើតាមវចនានុក្រមខ្មែរ សម្តេចព្រះមហាសង្ឃរាជ ជួន ណាត ពាក្យទាំងនេះ មានន័យថា អមិត្ត, សត...
នាមសព្ទ «គារវៈ» មានន័យថា សេចក្ដីគោរព, កិរិយាលំអុតលំឱន, ឱនលំទោន; ដំណើរប្រតិបត្តិតាម ។ «អគារវៈ» ដែលជាពាក្យផ្ទុយ គឺ ការមិនគោរព; ការមិនយកចិត្តទ...
យោងតាមវចនានុក្រមខ្មែរ សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត ពាក្យ «អសារ» និង «អាសា» មានន័យរៀងៗខ្លួន ដែលយើងមិនអាចសរសេរច្របូកច្របល់គ្នាបាននោះឡើយ។...