ភ្នំពេញ៖ រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងវប្បធម៌និងវិចិត្រសិល្បៈ អ្នកស្រី ភឿង សកុណា ព្រួយបារម្ភខ្លាចអ្នកនៅរាជធានីភ្នំពេញ ធ្វើឲ្យវប្បធម៌ខ្មែរបាត់បង់ ខណៈអ្នករស់នៅតាមជនបទប្រឹងថែរក្សា។ អ្នកស្រីលើកឡើងបែបនេះ ក្នុងពិធីបើកមហោស្រពសិល្បៈយុវជនទូទាំងប្រទេស ដើម្បីអបអរសាទរទិវាវប្បធម៌ជាតិ៣មីនាលើកទី២២ ក្រោមប្រធានបទ «យុវជនដើម្បីវប្បធម៌ជាតិ» នៅសាលសន្និសីទចតុមុខ កាលពីថ្ងៃពី២០ខែកុម្ភៈឆ្នាំ២០២០កន្លងទៅ។
អ្នកស្រី ភឿង សកុណា សង្កត់ធ្ងន់ថា អ្នកច្រៀ់ងចម្រៀងបុរាណដែលពីរោះភាគច្រើនរស់នៅតាមបណ្ដាខេត្ត ដោយផ្ទុយពីអ្នករស់នៅរាជធានីភ្នំពេញ ដែលព្យាយាមពត់សំឡេងរបស់ខ្លួនទៅតាមតារាចម្រៀងបរទេសនោះ។
អ្នកស្រីបញ្ជាក់ដូច្នេះថា«យើងរៀបចំមហោស្រពនេះឡើងជារៀងរាល់ឆ្នាំ ដើម្បីបំផុសនូវទេពកោសល្យ ព្រោះប្អូនៗខ្លះច្រៀងពីរោះណាស់។ អ្នកដែលច្រៀងចម្រៀងល្ខោនបាសាក់ យីកេ មហោរី ពីរោះ គឺពិបាករកអ្នកនៅភ្នំពេញណាស់ តែនៅតាមខេត្តបែបសម្បូរ។ ព្រោះអ្នកភ្នំពេញកាច់សំឡេងតាម ប៊ីយ៉ុងសេ អស់ហើយ អ៊ីចឹងអ្នកភ្នំពេញប្រយ័ត្នណា ប្រយ័ត្នបាត់មុនគេ»។
សូមស្ដាប់សំឡេងរបស់លោកស្រី ភឿង សកុណា៖
នៅក្នុងពិធីបើកមហោស្រពដដែលលោកស្រីរដ្ឋមន្ត្រី ក៏បានបញ្ជាក់ផងដែរថា សិល្បៈមានគុណតម្លៃយ៉ាងខ្លាំង ក្នុងការផ្សារភ្ជាប់ជីវិតមនុស្សទៅក្នុងសង្គម ហើយសិល្បៈក៏បានផ្ដល់ចំណេះដឹងជាច្រើនឲ្យមនុស្សដែរ។
អ្នកស្រីពន្យល់ថា៖«សិល្បៈគឺជាផ្នែកមួយនៃជីវិត សិល្បៈគឺជាផ្នែកមួយនៃការចេះដឹង កុំមើលងាយឲ្យសោះ។ បើទោះជាយើងជាវិស្វករក្ដី ជាវេជ្ជបណ្ឌិតក្ដី ជាគណនេយ្យករក្ដី ប៉ុន្តែយើងមានទំនាក់ទំនងជាមួយសង្គមគ្រួសារផង សង្គមមិត្តភ័ក្ដិផង ហើយនឹងអ្នកដទៃឆ្ងាយពីយើងផង ទាំងជនជាតិបរទេស ទាំងជនជាតិខ្មែរ។ យើងមិនអាចអង្គុយនិយាយតែជំនាញរបស់យើងបានទេ។ ដល់សួរអ្វីពីខ្មែរអត់ចេះរលីង មិនដែលមើលសៀវភៅខ្មែរ អត់មើលសៀវភៅប្រជុំរឿងព្រេងខ្មែរ មិនមើលគតិលោក អត់ដឹងពីក្រមង៉ុយ ដល់តែគេសួរថាអ្វីទៅជាខ្មែរ ងាកមកក្នុងខ្លួន មិនដឹងអ្វីខ្មែរផង។ ស្គាល់តែអ្វីដែលជាបរទេសក៏មិនកើត ហើយមិនដឹងជាទៅនិយាយជាមួយបរទេសយ៉ាងម៉េចទៅ បើគាត់មិនស្គាល់ខ្លួនឯងផង។ ហើយមិនដឹងប្រាប់ទៅកូនយ៉ាងម៉េចទៀត ដល់យូរៗទៅវានឹងបាត់»។
សូមស្ដាប់ប្រសាសន៍របស់លោកស្រីរដ្ឋមន្ត្រី៖២
ទោះជាយ៉ាងណាអ្នកស្រី ភឿង សកុណា ក៏បានកត់សម្គាល់ឃើញដែរថា កម្ពុជានៅមានភាពល្អប្រសើរច្រើន ត្រង់ប្រជាជនមួយភាគធំនៅតែខ្វល់ខ្វាយ និងប្រឹងប្រែងថែរក្សាមរតកសិល្បៈវប្បធម៌អត្តសញ្ញាណជាតិតាមគ្រប់រូបភាព។
អ្នកស្រី មានប្រសាសន៍ថា៖«សំណាងដែរដែលរាល់ថ្ងៃនេះ ដ្បិតតែសកលភាវូបនីយកម្មហូរមកច្រើនក្ដី ប៉ុន្តែប្រជាជនរបស់យើង មួយភាគធំនៅតែខិតខំថែរក្សា អ្វីដែលជាតម្លៃរបស់ជាតិ អត្តសញ្ញាណរបស់ជាតិ។ តាមពិតបើយើងមើលឲ្យមែនទែន សកលភាវូបនីយកម្ម មិនមែនជារឿងថ្មីឡើយ។ តាំងពីកកើតមនុស្សជាតិមក មនុស្សតែងតែឆ្លងពីកន្លែងមួយទៅកន្លែងមួយ ហើយកាលណាមនុស្សទៅដល់ត្រង់ណា វប្បធម៌និងទំនៀមទម្លាប់នឹងហូរទៅដល់ទីនោះ»។
អ្នកស្រី បន្តថា៖«បើយើងមើលទៅលើប្រវត្តិសាស្ត្រ ការធ្វើដំណើរឆ្លងសមុទ្រ ការធ្វើដំណើរឆ្លងទ្វីប វប្បធម៌អរិយធម៌ឆ្លងទៅតាមរហូត ប៉ុន្តែជំនាន់នោះមិននិយាយ ហេតុអ្វីមកនាំគ្នានិយាយពេលនេះ? សូម្បីវប្បធម៌អង្គរ ក៏មានការទទួលពីវប្បធម៌របស់ឥណ្ឌាផងដែរ។ វប្បធម៌របស់ចិន ក៏មានហូរទៅលិចហូរទៅកើត រហូតទៅដល់អេហ្សិប ដល់អាមេរិកឡាទិន រហូតទៅដល់មជ្ឈិមបូព៌ា ចុះហេតុដូចម្ដេចគេមិននិយាយផង? ហេតុអ្វីមកភ្ញាក់ផ្អើលនៅសតវត្សរ៍ទី២០ទី២១នេះ?»។
អ្នកស្រី បន្ថែមថា៖«តាមពិតអ្វីដែលយើងភ្ញាក់ផ្អើល គឺជាផលវិបាកដែលកើតឡើង ពីសកលភាវូបនីយកម្មនោះទេ។ ព្រោះឥឡូវនេះវាហូរលឿនពេក ទៅដល់តំបន់នីមួយៗ តាមមធ្យោបាយបច្ចេកវិទ្យា។ បើហូរមកតាមសំពៅ តាមថ្មើរជើង អាចមានពេលសម្របសម្រួលបាន ប៉ុន្តែឥឡូវគ្រាន់តែបង្ហោះនៅទីនោះ មួយនាទីក្រោយ មកដល់ទីនេះ ហើយនាំគ្នាផ្អើលក៏ពិបាកសម្របសម្រួលទៅ»។
សូមស្ដាប់ប្រសាសន៍របស់លោកស្រីរដ្ឋមន្ត្រីក្រសួងវប្បធម៌៖
សូមបញ្ជាក់ថា មហោស្រពសិល្បៈយុវជនទូទាំងប្រទេសដែលធ្វើនៅឆ្នាំទី៦នេះ ប្រារព្ធឡើងរយៈពេល១០ថ្ងៃ គឹពីថ្ងៃ២០ដល់ថ្ងៃទី២៩ ខែកុម្ភៈ នៅសាលមហោស្រពចតុមុខ ដើម្បីអបអរសាទរទិវាវប្បធម៌ជាតិ៣មីនា លើកទី២២ ក្រោមប្រធានបទ “យុវជនដើម្បីវប្បធម៌ជាតិ”។
គោលបំណងសំខាន់នៃមហោស្រពនេះ គឺដើម្បីផ្ដល់ឱកាសឲ្យយុវជនបានស្វែងរកទេពកោសល្យ ដែលខ្លួនមានមកបង្ហាញជូនសាធារណជន។ ហើយក៏ដើម្បីឲ្យយុវជនបានស្វែងយល់ឲ្យកាន់តែស៊ីជម្រៅពីសិល្បៈវប្បធម៌ជាតិផងដែរ។ ជាពិសេសគឺគោរពតាមអនុសាសន៍របស់សម្ដេចនាយករដ្ឋមន្ត្រី។
ក្នុងឆ្នាំ២០២០នេះ មហោស្រពសិល្បៈយុវជនទូទាំងប្រទេស មានវិញ្ញាសារប្រកួតចំនួន៤ គឺរបាំប្រពៃណី ល្ខោនយីកេ ល្ខោនមហោរី និងល្ខោនបាសាក់ ដែលមានយុវជនមកពី៩សកលវិទ្យាល័យនៅទូទាំង២៥រាជធានីខេត្ត សរុបសិល្បករចូលរួមប្រកួតមាន៧២៥រូប ទាំងថ្នាក់មធ្យមនិងថ្នាក់ឧត្ដម៕