ដោយ៖ Pierre Gillette
ក្រោមក្រសែភ្នែកងឿងឆ្ងល់របស់ស្ត្រីទាំងពីរនាក់នោះ ដឺលុច និងវិចិត្រ ដែលអង្គុយនៅពីក្រោយតុមួយលើចិញ្ចើមផ្លូវក្បែរច្រកចូលសារមន្ទីរជាតិ កំពុងសម្ភាសអ្នករត់ស៊ីក្លូម្នាក់។ គ្រាន់តែជាអ្នកធាក់ស៊ីក្លូសាមញ្ញម្នាក់សោះ តើមានអ្វីគួរឱ្យចាប់អារម្មណ៍ទៅ? ជឿជាក់ថា ស្ត្រីទាំងពីររូបច្បាស់ជាមានពិភាល់ក្នុងចិត្តបែបនេះ។
ទិដ្ឋភាពនេះបានកើតឡើងនៅឆ្នាំ១៩៩៨ ជាពេលដែលខ្ញុំបានជួបដឺលុច លើកដំបូង ដែលនៅពេលនោះ គាត់ជានិស្សិតរៀននៅដេប៉ាតឺម៉ង់សិក្សាភាសាបារាំងនៃសាកលវិទ្យាល័យភូមិន្ទភ្នំពេញលើជំនាញគ្រូបង្រៀន និងសារព័ត៌មាន។ ពេលនោះដែរ ខ្ញុំជានិពន្ធនាយកកាសែតភាសាបារាំងកំបូដស័រ (Cambodge Soir) ហើយខ្ញុំបានចាប់អារម្មណ៍លើការងារដែលដឺលុច ធ្វើសម្រាប់មជ្ឈមណ្ឌលវប្បធម៌បារាំង ដែលបច្ចុប្បន្នក្លាយជាវិទ្យាស្ថានភាសាបារាំង។
ជាការងារហាត់ការមួយសម្រាប់និស្សិតដែលរៀនភាសាបារាំង ដឺលុច បានសម្រេចជ្រើសរើសយកការសរសេរជីវព័ត៌មានរបស់អ្នករត់ស៊ីក្លូ។ លំហាត់នេះ ជាការអនុវត្តជំនាញសារព័ត៌មានផង និងជាតិពន្ធុវិទ្យាផង ហើយនៅកាលណោះ បណ្តាញសារព័ត៌មានកម្ពុជាមិនសូវចាប់អារម្មណ៍មនុស្សតាមចិញ្ចើមផ្លូវនោះឡើយ ដោយនាំគ្នាផ្តោតតែលើអ្នកមានអំណាចប៉ុណ្ណោះ។ បច្ច័យនេះហើយ ដែលបានទាញចំណាប់អារម្មណ៍ខ្ញុំ សម្រេចចិត្តយកអត្ថបទនោះ ទៅចុះផ្សាយក្នុងកាសែត។
ខ្ញុំស្រឡាញ់រូបនេះណាស់ ព្រោះវាបង្កប់នូវខ្លឹមសារគន្លឹះនៃវិជ្ជាជីវៈសារព័ត៌មាន៖ ការជួបសម្ភាសផ្ទាល់ ពោលគឺគ្រប់មនុស្សទាំងអស់ មិនថា សាមញ្ញជន ឬបុគ្គលមានអំណាចនោះឡើយ គឺដើម្បីនាំពាក្យពេចន៍ បទពិសោធន៍ក្នុងជីវិតរបស់ពួកគេទៅកាន់សាធារណជន តាមរយៈប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយ។ នេះជាការរួមចំណែកឱ្យបុគ្គលគ្រប់រូបអាចបញ្ចេញសំឡេងក្នុងសង្គមដែលខ្លួនរស់នៅ។
២៥ឆ្នាំក្រោយមក យុវជនវ័យក្មេងដ៏ឈ្លាសវៃរូបនេះ នៅតែមិនទាន់ទម្លាក់ប៊ិចរបស់ខ្លួននោះឡើយ ហើយបច្ចុប្បន្ន ក្លាយជាលោក លាង ដឺលុច ឬលោកគ្រូ លាង ដឺលុច ដែលជាបុគ្គលដ៏គួរឱ្យគោរពម្នាក់ក្នុងពិភពអ្នកប្រឡូកអាជីពសារព័ត៌មាន ជាមួយនឹងការបន្តដើរតាមលំអានវិជ្ជាជីវៈ ដូចក្នុងរូបថតជានិមិត្តរូបស្រាប់។
«នៅឆ្នាំ២០០០ ខ្ញុំបានបញ្ចប់ការសិក្សានៅដេប៉ាតឺម៉ង់សិក្សាភាសាបារាំង ជាមួយនឹងជំនាញគ្រូបង្រៀនភាសាបារាំង និងសារព័ត៌មាន។ ក្រោយឆ្លងកាត់កម្មសិក្សា២ខែ ខ្ញុំបានចាប់ផ្តើមប្រឡូកការងារនៅកាសែតកំបូដស័រ។ ទីនោះហើយ ដែលខ្ញុំបានរៀនសូត្រពីសហការីជនជាតិបារាំង ដែលថាការងារអ្នកកាសែតមិនមែនត្រឹមតែរាយការណ៍អំពីរឿងរ៉ាវនយោបាយ ដកស្រង់សម្តីអ្នកនយោបាយ ឬសរសេរតែរឿងសន្តិសុខសង្គម ទៅតាមទម្លាប់អ្នកកាសែតខ្មែរភាគច្រើននាសម័យកាលនោះឡើយ។»។
ពិតមែនហើយ ដឺលុច បានចាប់ផ្តើមមើលឃើញវែងឆ្ងាយជាងនេះ ពោលគឺ ការប្រឡូកក្នុងអាជីពនេះ អ្នកកាសែតមានឱកាសជួបប្រាស្រ័យមនុស្សគ្រប់លំដាប់ថ្នាក់នៅក្នុងសង្គម មនុស្សគ្រប់ជំនាញវិជ្ជាជីវៈ ហើយពេលខ្លះ ស្នាដៃអត្ថបទក៏បានជះឥទ្ធិពលទៅលើសង្គមផងដែរ។
ដឺលុច បន្ថែមថា៖ «នៅកំបូដស័រ ខ្ញុំមិនត្រឹមតែផ្តោតលើបច្ចេកទេសសារព័ត៌មានប៉ុណ្ណោះទេ ប៉ុន្តែក៏យកចិត្តទុកដាក់ផងដែរទៅលើក្រមសីលធម៌វិជ្ជាជីវៈ របៀបនៃការពិចារណាទៅលើព្រឹត្តិការណ៍មួយ លើហេតុផលនៃដំណើរសាច់រឿងមួយជាដើម។ ខ្ញុំអាចនិយាយបានថា កន្លែងការងារគឺជាសាកលវិទ្យាល័យរបស់ខ្ញុំ ព្រោះនៅពេលនោះ ឱកាសរៀនសូត្រជំនាញសារព័ត៌មាន មិនសម្បូរបែបឡើយ។»។
ពេលដែលកំពុងធ្វើការជាអ្នករាយការណ៍ព័ត៌មានខេមរភាសាសម្រាប់វិទ្យុបារាំងអន្តរជាតិ RFI ផងដែរនោះ លោក លាង ដឺលុច រួមជាមួយសហសេវិកកាសែតកំបូដស័រ២រូបទៀត គឺលោក គី សុខលីម និងលោក ប៉ែន បូណា បានពិភាក្សាគ្នាពីគម្រោងដ៏ធំមួយ។ នោះ គឺការបង្កើតសារព័ត៌មានអាជីពមួយ ដោយមិនមានវត្តមានជនបរទេសចូលរួម ឬនៅពីក្រោយឡើយ។
លោករំលឹកថា៖ «រហូតដល់ទសវត្សរ៍ឆ្នាំ២០០០ មហាជនទូទៅតែងនិយាយថា ប្រព័ន្ធផ្សព្វផ្សាយដែលមានវិជ្ជាជីវៈ និងឯករាជ្យរួមមាន Cambodge Soir, Cambodia Daily, Phnom Penh Post, RFI, VOA, RFA ដែលដឹកនាំដោយផ្ទាល់ និងដោយប្រយោលដោយបរទេស។ ផ្ទុយទៅវិញ ខ្ញុំមើលឃើញថា អ្នកកាសែតដែលកំពុងបំពេញការងារ ហើយធ្វើឱ្យអង្គភាពនោះមានប្រជាប្រិយភាព និងត្រូវបានទទួលស្គាល់នោះ សុទ្ធតែជាយុវជនខ្មែរ។ ដូច្នេះ ន័យរបស់ពួកខ្ញុំ គឺថា អ្នកកាសែតខ្មែរ ក៏អាចបង្កើត និងដឹកនាំក្រុមហ៊ុនសារព័ត៌មានអាជីពមួយបានដែរ។»។
ការមកដល់នៃយុគសម័យអ៊ីនធ័រណិត បានធ្វើឱ្យសហសេវិកទាំងបីរូប មានមហិច្ឆតាកាន់តែធំធេង ដោយមិនចាំបាច់រង់ចាំការវិនិយោគរាប់ពាន់ម៉ឺនដុល្លារនោះឡើយ។ ការបង្កើតគេហទំព័រសារព័ត៌មានជាមធ្យោបាយដ៏ងាយស្រួលបំផុត។ ពេលនោះហើយ Thmeythmey.com ក៏បានចាប់កំណើតឡើងនៅឆ្នាំ២០១២។
ពីមួយថ្ងៃទៅមួយថ្ងៃ ក្រោយការចុះផ្សាយជាច្រើនរយពាន់អត្ថបទ គេហទំព័រសារព័ត៌មានដ៏តូចនេះ បង្កើតបានជាក្រុមការងារដ៏តូចមួយក្រោមការដឹកនាំរបស់សហស្ថាបនិកទាំងបី ហើយមិនយូរប៉ុន្មាន លោក អ៊ឹង ចំរើន អតីតអ្នកកាសែតមួយរូបទៀតនៅកំបូដស័រ បានចូលរួមក្នុងក្រុម ដោយរួមចំណែកពង្រីកវិសាលភាពទៅជាសារព័ត៌មានឌីជីថលថ្មីៗ។ ក្រៅពីគេហទំព័រ ThmeyThmey.com សារព័ត៌មានឌីជីថលនេះ មានបុត្រសម្ព័ន្ធ២ទៀត គឺ Themythmey25 ដែលផ្តោតលើកសិកម្ម ទេសចរណ៍ និងផលិតផលនៅតាមបណ្តាខេត្ត និង Cambodianess ជាភាសាអង់គ្លេស។ លើសពីការផ្តល់ព័ត៌មានប្រចាំថ្ងៃ សារព័ត៌មានឌីជីថលថ្មីៗ មានសកម្មភាពផ្សេងទៀត ដូចជា បោះពុម្ពសៀវភៅ, រៀបចំវគ្គបណ្តុះបណ្តាលសារព័ត៌មាន, ផលិតវីដេអូឯកសារ ជាពិសេសស៊េរីនៃកិច្ចសហប្រតិបត្តិការជាមួយអាជ្ញាធរជាតិអប្សរា «លើសពីអង្គរ» ជាដើម។
ទីស្នាក់ការសារព័ត៌មានឌីជីថលថ្មីៗ ស្ថិតក្នុងអគារផ្ទះល្វែងមួយ ដែលមានបីជាន់ ដោយមានបុគ្គលិក ជាថ្នាក់ដឹកនាំ អ្នកកាសែត អ្នកទទួលបន្ទុកព័ត៌មានវិទ្យា រដ្ឋបាល និងអ្នកពាក់ព័ន្ធផ្សេងទៀត ជាង៥០នាក់ ដោយភាគច្រើនបំផុតមានអាយុក្រោម៣០ឆ្នាំ។
«យើងជ្រើសរើសអ្នកកាសែតក្មេងៗដែលមកពីមហាវិទ្យាល័យផ្សេងៗគ្នា និងជាអ្នកដែលមានឆន្ទៈខ្ពស់ចង់ក្លាយជាអ្នកសារព័ត៌មាន។ លោក គី សុខលីម, លោក អ៊ឹង ចំរើន និងខ្ញុំ យើងតែងតែចំណាយពេលវេលាជាច្រើនលើការបណ្តុះបណ្តាលបុគ្គលិកក្មេងៗរបស់យើង។ យើងបញ្ជ្រាបពួកគេឱ្យយល់ពីតម្លៃវិជ្ជាជីវៈសារព័ត៌មាន ដែលត្រូវអនុវត្តដោយភាពម៉ត់ចត់ ពិចារណាខ្ពស់លើគុណតម្លៃសង្គម និងការអប់រំ រួមទាំងការចង់ចេះចង់ដឹងផ្សេងៗ។»។
អ្វីដែលជាក់ច្បាស់មិនអាចប្រកែកបាននោះ យុវជនទាំងនេះ មានទូរសព្ទទំនើបគ្រប់ដៃ ហើយថែមទាំងមានជំនាញប្រើប្រាស់កម្មវិធីផ្សេងៗ សម្រាប់ការផលិតវីដេអូ និងមាតិកាទាន់ហេតុការណ៍ ដែលទាក់ទាញការចូលទស្សនារាប់ពាន់រាប់ម៉ឺនដងនៅលើបណ្តាញសង្គមក្នុងរយៈពេលដ៏ខ្លី។ នេះអាចជួយកាត់បន្ថយក្តីបារម្ភរបស់លោក លាង ដឺលុច បានខ្លះ។
តែទោះយ៉ាងណាក៏ដោយ ចាងហ្វាងការផ្សាយរូបនេះ លើកឡើងថា៖ «វាមិនមែនជារឿងល្អឡើយ ដែលអ្នកកាសែតវ័យក្មេងម្នាក់ផលិតវីដេអូព័ត៌មាន៣នាទី ដោយនិយាយតែពីខ្លួនឯង ជាជាងអត្ថន័យ ខ្លឹមសារនៃប្រធានបទ។ ត្រូវជាក់ច្បាស់ថា ផលិតផលព័ត៌មានដែលចេញផ្សាយ មិនមែនតែដើម្បី Like, Share នោះឡើយ ប៉ុន្តែត្រូវផ្តោតលើជំនាញវិជ្ជាជីវៈដែលបម្រើផលប្រយោជន៍។»។
ពិតហើយ សំណេរខ្លីៗ គឺស្របតាមបរិបទជាក់ស្តែង ប៉ុន្តែអ្នកកាសែតក៏ត្រូវចេះសរសេរប្រធានវែងៗផងដែរ ក្នុងនោះមានដូចជាបទយកការណ៍ ជីវព័ត៌មាន ការវិភាគ រួមទាំងការសរសេរសៀវភៅ ជាដើម។
«ខ្ញុំលើកឧទាហរណ៍អំពីភាពរីករាយរបស់ខ្ញុំ ក្នុងការសរសេរសៀវភៅអំពីលោក ហ៊ុន ម៉ានី។ ការងារនេះ នាំឱ្យខ្ញុំយល់ដឹងកាន់តែស៊ីជម្រៅអំពីនយោបាយកម្ពុជា និងបានវិលត្រឡប់ទៅកាន់ព្រឹត្តិការណ៍ជាច្រើន ដែលខ្ញុំធ្លាប់បានរាយការណ៍ក្នុងនាមជាអ្នកសារព័ត៌មាន។» ។
ក្លាយជាស្ថាប័នសារព័ត៌មានមួយដែលមានការទទួលស្គាល់ខ្លាំង ThmeyThmey ទាក់ទាញប្រិយមិត្តរបស់ខ្លួន តាមរយៈការផ្តល់ព័ត៌មានដ៏សម្បូរបែបពាក់ព័ន្ធនឹងព្រឹត្តិការណ៍ធំៗ ដូចជាស៊ីហ្គេម ឬបុណ្យអុំទូក កន្លងមកជាដើម។ លោក លាង ដឺលុច ថា នេះហើយជាគោលដៅដើមរបស់សហស្ថាបនិក។
ទោះដំណើរការជាង១០ឆ្នាំក្នុងវិស័យសារព័ត៌មាន ដោយចាប់ផ្តើមពីសូន្យ តាមរយៈស្មារតីសាមគ្គីគ្នាក្នុងក្រុម ប៉ុន្តែអ្វីៗក៏មិនរលូនទៅមុខទាំងស្រុងនោះដែរ។ លោក លាង ដឺលុច គូសបញ្ជាក់ថា៖ «យើងធ្វើការនៅក្នុងបរិយាកាសមួយដែលមានការប្រកួតប្រជែងយ៉ាងខ្លាំង ពោលគឺក្នុងសម័យកាលដែលបច្ចេកវិទ្យាបន្តរីកចម្រើនទៅមុខឥតឈប់ឈរ។ ពេលធ្វើការនៅកំបូដស័រ យើងសរសេរតែមួយអត្ថបទ បន្ទាប់មកក៏ចប់។ ប៉ុន្តែបច្ចុប្បន្ន អ្នកកាសែតត្រូវសរសេរផង ថតរូបផង និងបង្ហោះវីដេអូផង ហើយស្នាដៃទាំងនោះ ត្រូវតែមានភាពខុសប្លែកពីស្ថាប័នសារព័ត៌មានផ្សេងទៀត»។
ចំណុចព្រួយបារម្ភមួយផ្សេងទៀតសម្រាប់លោក លាង ដឺលុច ដែលជានាយកប្រតិបត្តិក្លិបអ្នកកាសែតកម្ពុជា ផងដែរនោះ គឺ ពេលខ្លះអាជ្ញាធរ ហាក់ដូចជាមិនសូវផ្តល់តម្លៃចំពោះអ្នកសារព័ត៌មាន។
«ពួកយើងជាញឹកញាប់ត្រូវបានគេចាត់ទុកថា ជាអ្នកធ្វើឱ្យខូចសណ្តាប់ធ្នាប់សង្គម ជាមនុស្សគ្មានវិជ្ជាជីវៈ និងមិនគោរពក្រមសីលធម៌អាជីពរបស់ខ្លួន។ មិនប្រាកដនោះឡើយ»។ លោកសម្តែងការសោកស្តាយ ប៉ុន្តែជាមួយស្នាមញញឹម ដោយស្ថានភាពខ្លះ ស្ទើរតែនឹងដូចគ្នារូបថតកាលពីឆ្នាំ១៩៩៨ នៅពេលដែលលោកបានចាប់ផ្តើមប្រឡូកក្នុងអាជីពនេះ យ៉ាងដូច្នោះដែរ៕