ដោយ៖ ហេង ស្រីលីន
ភ្នំពេញ៖ លោក អ៊ុក ជឹមវិចិត្រ គឺជាជាងគំនូរ និងជាអ្នកសូនរូបទំនើបមួយរូប ដែលមានបទពិសោធជាង២៥ឆ្នាំមកហើយ។ ជំនាញទាំងពីរនេះ ជាចំណង់ចំណូលចិត្តរបស់វិចិត្រករ ជឹមវិចិត្រ តាំងពីកុមារភាព ដោយសារលោកមានឈាមជ័រពីឪពុក ជាជាងគំនូរ។ រាល់ស្នាដៃរបស់វិចិត្រកររូបនេះ បានគូរសុទ្ធសឹងតែបង្ហាញពីការច្នៃប្រឌិតថ្មី និងភាពរស់រវើក។ «ការឱ្យតម្លៃជាងគំនូរគូរផ្ទាល់ដៃ គឺជាការឱ្យតម្លៃសិល្បៈ វប្បធម៌ខ្មែរ»។ នេះជាការលើកឡើងរបស់លោក អ៊ុក ជឹមវិចិត្រ។
ចាប់កំណើតក្នុងត្រកូលដែលមានឪពុកជាជាងគំនូរ លោក អ៊ុក ជឹមវិចិត្រ បានចាប់ចិត្តស្រឡាញ់ និងទេពកោសល្យពីកំណើតលើវិស័យគំនូរ។ លោក អ៊ុក ជឹមវិចិត្រ បានសម្រេចចិត្តដើរតាមគន្លងឪពុក ដើម្បីបំពេញក្តីស្រមៃរបស់ខ្លួន។
ស្ថិតក្នុងវ័យ១៦ឆ្នាំ ពោលក្នុងឆ្នាំ១៩៩៧ ជាងគំនូររូបនេះ បានប្រឡូកក្នុងវិស័យគូរគំនូរ ដោយបានចូលរៀននៅសាលាវិចិត្រសិល្បៈជាតិ ចម្លាក់ឈើ។ ក្រោយមកនៅឆ្នាំ២០០២ យុវជន វិចិត្រ បានចូលសិក្សានៅមហាវិទ្យាល័យវិចិត្រសិល្បៈ លើជំនាញសូនរូបទំនើប និងបានបញ្ចប់ការសិក្សាក្នុងឆ្នាំ២០០៦។
បច្ចុប្បន្នលោក អ៊ុក ជឹមវិចិត្រ គឺជាគ្រូបង្រៀនស្ថាបត្យកម្ម និងនគរូបនីយកម្ម នៅសាកលវិទ្យាល័យភូមិន្ទវិចិត្រសិល្បៈ។ ក្រៅពីបង្រៀនសិស្សនៅសាកលវិទ្យាល័យ កូនអ្នកភ្នំពេញរូបនេះ នៅតែបន្តគូរគំនូរ ប្លែកៗ អសា្ចរ្យ ដើម្បីរក្សាទឹកដៃ ក៏ដូចជាចូលរួមលើកស្ទួយផ្នែកគំនូរក្នុងស្រុក ជាពិសេសចូលរួមបណ្តុះបណ្តាលកូនខ្មែរជំនាន់ក្រោយ ដែលស្រឡាញ់អាជីពជាជាងគំនូរនេះឱ្យលូតលាស់ទៅមុខ។
«អាចនិយាយបានថាខ្ញុំមានដុងពីកំណើតក៏ថាបាន ពីព្រោះគ្រួសាររបស់ខ្ញុំសុទ្ធតែជាអ្នកស្រឡាញ់គំនូរ។ ខ្ញុំបានចូលសិក្សាជំនាញនេះ ដោយមានគ្រួសារជំរុញ និងឪពុកជាអ្នកបង្ហាត់រាល់ថ្ងៃ»។ នេះជាការលើកឡើងរបស់វិចិត្រករ ជឹមវិចិត្រ។
ស្នាដៃជាច្រើនរបស់លោក វិចិត្រ ត្រូវបានបង្ហាញនៅតាមពិព័រណ៌ ការប្រកួត និងការដាក់តាំងស្នាដៃនៅក្នុងសាលាវិចិត្រសិល្បៈ រួមទាំងសណ្ឋាគារនានា។ លើសពីនេះ រាល់ស្នាដៃនីមួយៗសុទ្ធសឹងតែបង្កប់អត្ថន័យគ្រប់រូបភាពទាំងអស់។
ការច្នៃប្រឌិត និងការរុករកថ្មី
បើនិយាយពីស្នាដៃសូនរូបដែលធ្វើឡើងពីឈើ និងថ្ម ត្រូវបានសូនចេញទៅជារូបមនុស្ស សត្វ ដោយលេចរូបរាងឡើងទៅតាមការច្នៃប្រឌិត ប្រកបដោយក្បូរក្បាច់ប្លែកភ្នែក និងបូកបញ្ចូលនូវរចនាបថខ្មែរ។ ចំណែកចម្លាក់សូនពីដែកវិញ ត្រូវបានផ្សារផ្គុំភ្ជាប់គ្នាពីកាំភ្លើង ស្ពន់ជាច្រើន ដើម្បីបង្កើតទៅជារូបប្លែកៗ និងបង្កប់អត្ថន័យជ្រាវជ្រៅ។ នាពេលកន្លងមកវិចិត្រកររូបនេះ បានធ្វើរូបចម្លាក់សត្វនាគ ដោយផ្គុំឡើងពីដែក, មនុស្សយន្តច្នៃពីកាំភ្លើងជាច្រើនដើម, ចម្លាក់បក្សីដែកមានស្លាបកាំភ្លើង និងមានខ្លួនជាដែកជាដើម។
ក្រៅតែជាជាងសូនរូប លោក អ៊ុក ជឹមវិចិត្រ ក៏ជាអ្នកគូររូបដ៏មានប្រជាប្រិយភាពមួយរូប ក្នុងចំណោមវិចិត្រករឆ្នើមនៅកម្ពុជាផងដែរ។ អ្វីដែលគួរឱ្យចាប់អារម្មណ៍ ស្នាដៃរបស់ជាងគំនូរវ័យ៤២ឆ្នាំរូបនេះ គឺការគូរគំនូរប្លែកភ្នែក និងកើតចេញពីការច្នៃប្រឌិតរបស់លោក។
ផ្ទាំងគំនូរនីមួយៗ បានបង្ហាញពីសកម្មភាពនៃតួអង្គយ៉ាងរស់រវើក ហាក់ដូចជាមានជីវិត។ សរសៃជក់ ជ្រលក់ទឹកថ្នាំជាច្រើនពណ៌ ដែលគូសវាសនៅលើផ្ទាំងក្រណាត់សមួយផ្ទាំងនោះ គឺជាអ្វីដែលជាងគំនូរបញ្ចូលរូបារម្មណ៍បែបសិល្បៈច្នៃប្រឌិតឱ្យលេចជារូបភាពយ៉ាងមានអត្ថន័យ។
វិចិត្រកររូបនេះ ពន្យល់ដូច្នេះ៖ «គំនូរដែលខ្ញុំគូរភាគច្រើន កើតចេញពីអារម្មណ៍របស់ខ្ញុំ។ បើទោះជារូបគំនូរមានរូបភាពខុសគ្នាក៏ពិតមែន ប៉ុន្តែអ្នកមើលនៅតែអាចដឹងបានថាគំនូរនេះ គឺជាវិចិត្រកររូបណាជាអ្នកគូរ»។
គំនូរចម្រុះពណ៌លាយឡំគ្នា ទៅតាមស្ទាយទឹកដៃ បានបញ្ជាក់យ៉ាងច្បាស់ទាំងគុណតម្លៃវិចិត្រករ និងអត្ថបទលើផ្ទាំងគំនូរ។ ស្នាមអុជៗតូចៗ ដែលប្រឡាក់លើក្រណាត់សនោះ បានរំលេចឡើងទៅតាមការច្នៃ បែបសិល្បៈនៃជាងគំនូរ។ គំនូរខ្លះគេឃើញមានដានស្នាមជក់ពាសប្រដេញគ្នា បង្កើតទៅជារូបគំនូរយ៉ាងល្អគន់។ រាល់គំនូរនីមួយៗ ភាគច្រើនបង្ហាញពីការបង្កើត និងការរុករកថ្មី ដែលមើលទៅហាក់ដូចជាស្ថិតនៅក្នុងយុគសម័យណាមួយ។
ការផ្ទេរចំណេះដឹង
ថ្ងៃខ្លះគេឃើញលោកគូរគំនូរនៅផ្ទះ ថ្ងៃខ្លះទៀតគេឃើញគូរនៅក្នុងរោងជាង ជាមួយជាងគំនូរ និងកូនសិស្សជាច្រើននាក់។ ចំណែកពេលខ្លះទៀតគេឃើញវិចិត្រករម្នាក់នេះ បង្ហាញស្នាដៃនៅលើទឹកដីអង្គរ។ រាល់ការងារទាំងអស់នេះ មិនមែនលោកធ្វើតែម្នាក់ឯងនោះទេ គឺមានក្រុមការងារ និងកូនសិស្សជាច្រើនរូប ដែលសុទ្ធតែមានបទពិសោធ និងទឹកដៃល្អៗ ដើម្បីរួមដំណើរក្នុងកិច្ចការងារនេះ។
គ្រូគំនូរ និងសូនរូបរូបនេះ តែងបង្ហាត់កូនសិស្សជាច្រើនរូប ដែលស្រឡាញ់អាជីពជាអ្នកគូរគំនូរ។ លោក បានចែករំលែកគន្លឹះ និងផ្តល់បទពិសោធ ទាក់ទងនឹងរបៀបផាត់ ដាក់ពណ៌ និងគន្លឹះច្នៃប្រឌិតដើម្បីបង្ហាញពីភាពរស់រវើក នៃផ្ទាំងគំនូរ។
ការច្នៃប្រឌិតភ្ជាប់នឹងវប្បធម៌របស់វិចិត្រករ អ៊ុក ជឹមវិចិត្រ បានធ្វើឱ្យអ្នកគាំទ្រមិនតិចទេដែលពេញចិត្ត ពីភាពច្នៃប្រឌិតអស្ចារ្យ។ គំនូរមួយផ្ទាំងៗ ដែលលោកគ្រូអាចលក់បាន គឺមិនក្រោម ១០០ដុល្លារឡើយ និងរូបគំនូរខ្លះអាចលក់បានរាប់ពាន់ដុល្លារក៏មាន។ មិនសូវខុសពីគំនូរឡើយ ចម្លាក់សូនរូបរបស់លោក វិចិត្រ ក៏អាចលក់បានមិនក្រោម ១ពាន់ដុល្លារផងដែរ។
បុរសវ័យ៤២ឆ្នាំរូបនេះ បញ្ជាក់ដូច្នេះ៖ «អ្នកគាំទ្រភាគច្រើនជាភ្ញៀវបរទេស ឯភ្ញៀវខ្មែរក៏មានដែរ តែពួកគាត់ជាវរូបគំនូររបស់ខ្ញុំទៅតាមទំហំរូប។ រូបគំនូរមានតម្លៃថ្លៃ ដោយសារយើងចំណាយពេលគូរយូរ។ គំនូរខ្លះមានទំហំតូចយើងចំណាយពេលគូរតិច ដូច្នេះតម្លៃក៏ទៅតាមហ្នឹងដែរ»។
លោក បន្តថា គំនូរខ្លះត្រូវបានគូរឡើងតាមគម្រោងអតិថិជន ប៉ុន្តែរូបភាពដែលដាក់ឱ្យគូរទាំងនោះ ភាគច្រើនឆ្លុះពីមជ្ឈដ្ឋានជុំវិញ ខុសពីការច្នៃដោយខ្លួនឯង។ បើទោះរូបភាពគម្រោង មានភាពទាក់ទងក្តី តែលោក យល់ថាការគូរនេះ គឺមិនបានបង្ហាញពីស្នាដៃខ្លួននៅក្នុងផ្ទាំងគំនូរនោះឡើយ។ លោកបន្ថែមថា៖ «ការឱ្យតម្លៃជាងគំនូរគូរផ្ទាល់ដៃ គឺជាការឱ្យតម្លៃសិល្បៈ វប្បធម៌ខ្មែរ»៕